• تماس با ما
  • گالری تصاویر احمد عامری

احمد عامری

  • خانه
  • اخبار
  • کارگاه
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری
آخرین نوشته ها
  • پیوست ارتباطی و روابط عمومی نیاز سازمان ها در پروژه های خرد و کلان
  • ایده یک خوزستانی در نخستین رویداد هم اندیشی در عرصه بیمه سلامت برگزیده شد
  • کنفرانس علمی تهیه رسانه های آموزشی در شهرکرد برگزار شد
  • پدید آمدن بسیاری از بحران ها نتیجه بی توجهی به روابط عمومی ها است
  • ارتباطات سلامت مجوز فعالیت گرفت
  • هیات نظارت بر مطبوعات با صدور مجوز برای روابط عمومی نوین ایران موافقت کرد
  • جامعه مجازی روابط عمومی برگزیده جشنواره ملی فضای مجازی و رسانه
بررسی ضرورت تاسیس سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات ؛
ارسال شده توسط:مدیر سایت تاریخ ارسال: 2016/10/25 در همه مطالب, ویژه, یادداشت ۰

بررسی ضرورت تاسیس سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات ؛

روابط عمومی ها از لحاظ حقوقی چه جایگاهی دارند؟

 

با توجه به گسترش رسانه ها و شکل گیری رسانه های نو و همچنین گسترش وظایف روابط عمومی ها، کمتر مدیری را خواهیم یافت که از اهمیت نقش روابط عمومی در سازمان آگاه نباشد؛ تاثیرگذاری روابط عمومی در رشد و توسعه سازمان امری مهم است.

 

اهمیت توجه به روابط عمومی به عنوان یک نهاد تاثیرگذار ارتباطی بر صاحب نظران و فعالان حوزه ارتباطات بسیار روشن است اما این تصور که روابط عمومی ها مبلغ سازمان بوده و وظیفه ای جز برجسته سازی مدیران خود ندارد را باید پاک کرد و هویتی واقعی به روابط عمومی ها بخشید. روابط عمومی ها بخش مهم نظام اداری کشور و دولت به شمار می روند؛ با توجه به گستره روابط عمومی در کشور، این نهاد علاوه بر ایفای نقش مؤثر در سازمان خود، در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز نقش مهمی ایفا می کند. براین اساس، ظرفیت ها و قابلیت هایی که روابط عمومی در عرصه های مختلف و از همه مهم تر عرصه مدیریت کشور و نظام اداری دارند، باعث شده تا نگاه ها به سمت این بخش به عنوان بخشی اساسی و اثرگذار در سازمان جلب شود.

 

نتایج پژوهش های انجام شده، نشان می دهد که مردم و مشارکت آن ها در تصمیم گیری و اجرای امور نقشی جدی و فعال داشته و در تشکیل حکومت، قانون گذاری، سیاست گذاری، اجرای قوانین و اداره کشور نیز تاثیرگذار بوده اند، بنابراین می توان دریافت که می توان حوزه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات را با به کارگیری ظرفیت های بالقوه موجود در بین کارشناسان و فعالان این حوزه هویت صنفی روابط عمومی ها را ارتفا داده و ایماژه زیبایی از آن نشان داد و در جامعه گام های موثر برداشت.

 

اما به راستی با وجود نقش مهم این نهاد موثر در سازمان ها، روابط عمومی ها از لحاظ حقوقی چه جایگاهی دارند؟ آیا تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان نظام صنفی روابط عمومی و ارتباطات در کشور به ارتقای جایگاه این نهاد و شکل گیری نگاه حرفه ای گرایانه به روابط عمومی ها کمک می کند؟

 

تشکیل سازمان نظام صنفی روابط عمومی و ارتباطات، مشارکت فعالان این صنف را در حوزه تصمیم گیری و قانون گذاری ارتقا داده و آن ها را به سوی حرفه ای گرایی سوق می دهد، اما این امر منوط به این است که اهمیت این موضوع برای متولیان امور روشن گردد.

 

پیش از پرداختن به ضرورت تشکیل سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات، نگاهی به تاریخچه تشکیل دیگر نظام های صنفی در کشور خواهیم داشت؛ فهرست سازمان های صنفی تشکیل شده به شرح زیر است:

  • سازمان نظام پزشکی بزرگترین و قدیمی ترین سازمان غیردولتی در ایران پس از کانون وکلا است که در سال ۱۳۳۵ تأسیس گردید.
  • سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تاسیس شد.
  • سازمان نظام روان شناسی و مشاوره یکی از سازمان های غیردولتی و مستقل در ایران است که به منظور تلاش برای ارتقای سطح دانش روان شناسی و مشاوره، حمایت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران و حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد.
  • سازمان نظام پرستاری، سازمانی مستقل و دارای هویت حقوقی که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و وظایف مقرر در قانون در سال ۱۳۸۰ تشکیل گردید.
  • سازمان نظام کاردانی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۸۱ تصویب و تشکیل شد.
  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یک تشکل صنفی و تخصصی که وظیفه طراحی فرایند توسعه پایدار بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۱۳۸۰ با تأیید شورای نگهبان قانون اساسی تشکیل گردید.
  • سازمان نظام صنفی رایانه ای ایران از تیر ماه سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد.
  • سازمان نظام مهندسی معدن آیین نامه اجرایی آن نیز در تاریخ در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیأت وزیران رسید.

 

با توجه به اینکه ضرورت تشکیل سازمان در صنوف مختلف در جامعه احساس گردید و متعاقب آن سازمان صنفی مربوطه اعلام وجود نمود که اگر عملکرد هر کدام از آنها را در محدوده زمانی تشکیل تا کنون بررسی کنیم خواهیم دید که چه خدمات شایانی به حرفه خود تقدیم کردند، اما علی رغم اینکه در چند سال اخیر در میان جامعه دانشگاهی و مدیران روابط عمومی بحث هایی درباره اهمیت و لزوم تشکیل سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات در کشور مطرح و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شد؛ با توجه به اینکه تشکیل سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات می تواند رعایت اصول و معیارهای حرفه ای و اخلاقی در رابطه با جامعه، مشتریان و همکاران حرفه ای را تحقق بخشد و در وهله اول حقوق طرف دیگر سازمان که همانا مردم هستند را حفظ نماید، اما تاسیس این سازمان همچنان مسکوت باقی مانده است!.

 

تلاش در جهت ارتقای سطح دانش، گسترش فن آوری های جدید و به کارگیری آن ها در ارتقای جایگاه روابط عمومی، تلاش در جهت ارتقای اخلاق حرفه ای و تلاش در جهت ارتقای توانمندی های حرفه ای فعالان حوزه روابط عمومی و ارتباطات، گوشه ای از مزیت های تشکیل این سازمان است. بنابراین وقت آن رسیده است که به این امر مهم توجه ویژه شود و انجمن های صنفی با همراهی پیشکسوتان و فعالان روابط عمومی کشور کمیته های پیگیری تاسیس سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات را تشکیل داده و با همفکری به راه اندازی این نظام صنفی قدرتمند سرعت بخشند.

 

هویت بخشیدن به فعالان حوزه روابط عمومی و ارتباطات، نظارت بر نحوه تدوین قوانین و مقررات مرتبط با موضوع فعالیت، تلاش برای فراهم کردن ظرفیت لازم برای به عهده گرفتن مسئولیت های غیر حاکمیتی دولتی، ایجاد زمینه ای برای ارائه نظرات و خواسته های حرفه ای و تخصصی اعضای سازمان به سیاست گزاران و برنامه ریزان دولتی و مدیران اجرایی، رتبه بندی فعالیت افراد فعال در این حوزه، انتقال اطلاعات و تجارب تخصصی و ارتقای سطح دانش افراد شاغل در روابط عمومی های عضو سازمان و ارتقای کیفیت شغلی و اجتماعی فعالان حوزه روابط عمومی از مهم ترین هدف هایی است که با راه اندازی و فعالیت منسجم و هدفمند سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات محقق خواهند شد.

 

بنابراین اکنون که در سالگرد ۷۰ سالگی روابط عمومی حرفه ای ایران هستیم بجاست با تشکیل سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات ، عضویت در انجمن بین المللی روابط عمومی ، تشکیل هیات مدیره های نظام روابط عمومی شهرستان ها، تشکیل مجمع و پارلمان هیات مدیره ها و شورای عالی نظام روابط عمومی به فعالیت های روابط عمومی ها سازمان داده و آن ها را در سطح جهانی معرفی کنیم.

 

احمد عامری

کارشناس روابط عمومی

 

برچسبها
احمد عامریسازمان روابط عمومیسازمان نظام روابط عمومیسازمان نظام صنفی روابط عمومی
tweet

درباره مدیر سایت

خودم هم نمی دانم از کجا آمده ام و به کجا میروم، عاشق آموختنم ، سفر، مطالعه ،، وب ، وبلاگ نویسی، سلامت

مطالب مرتبط

  • پیوست ارتباطی و روابط عمومی نیاز سازمان ها در پروژه های خرد و کلان

    پیوست ارتباطی و روابط عمومی نیاز سازمان ...

    2020/02/18

  • ایده یک خوزستانی در نخستین رویداد هم اندیشی در عرصه بیمه سلامت برگزیده شد

    ایده یک خوزستانی در نخستین رویداد هم ...

    2019/07/23

  • کنفرانس علمی تهیه رسانه های آموزشی در شهرکرد برگزار شد

    کنفرانس علمی تهیه رسانه های آموزشی در ...

    2019/07/08

  • پدید آمدن بسیاری از بحران ها نتیجه بی توجهی به روابط عمومی ها است

    پدید آمدن بسیاری از بحران ها نتیجه ...

    2019/05/15

  • ارتباطات سلامت مجوز فعالیت گرفت

    ارتباطات سلامت مجوز فعالیت گرفت

    2018/11/03

یک نظر بدهید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

پیوندهای مرتبط

  • روابط عمومی نوین ایران
  • جامعه روابط عمومی
  • ارتباطات سلامت
  • جامعه خبری روابط عمومی

logo-samandehi

  1. مطالب داغ
  2. مطالب تازه
  3. نظر
  4. برچسبها
  • برگزاری اولین جشنواره وبلاگ های پرستاری

    برگزاری اولین جشنواره وبلاگ های پرستاری

    2006/05/22
  • آیا می دانید پرستار کیست؟

    آیا می دانید پرستار کیست؟

    2006/05/22
  • وبلاگ‌نویسی پرستاری پیش نیاز طرح تخصصی کردن پرستاری است

    وبلاگ‌نویسی پرستاری پیش نیاز طرح تخصصی کردن پرستاری است

    2006/05/23
  • وبلاگ‌نویسی پرستاری پیش نیاز طرح تخصصی کردن پرستاری است

    وبلاگ‌نویسی پرستاری پیش نیاز طرح تخصصی کردن پرستاری است

    2006/05/23
  • به دنبال ترویج فرهنگ وبلاگ‌نویسی در پرستاران و نهادهای مرتبط هستیم

    به دنبال ترویج فرهنگ وبلاگ‌نویسی در پرستاران و نهادهای مرتبط هستیم

    2006/05/24
  • پیوست ارتباطی و روابط عمومی نیاز سازمان ها در پروژه های خرد و کلان

    پیوست ارتباطی و روابط عمومی نیاز سازمان ها در پروژه های خرد و کلان

    2020/02/18
  • ایده یک خوزستانی در نخستین رویداد هم اندیشی در عرصه بیمه سلامت برگزیده شد

    ایده یک خوزستانی در نخستین رویداد هم اندیشی در عرصه بیمه سلامت برگزیده شد

    2019/07/23
  • کنفرانس علمی تهیه رسانه های آموزشی در شهرکرد برگزار شد

    کنفرانس علمی تهیه رسانه های آموزشی در شهرکرد برگزار شد

    2019/07/08
  • پدید آمدن بسیاری از بحران ها نتیجه بی توجهی به روابط عمومی ها است

    پدید آمدن بسیاری از بحران ها نتیجه بی توجهی به روابط عمومی ها است

    2019/05/15
  • ارتباطات سلامت مجوز فعالیت گرفت

    ارتباطات سلامت مجوز فعالیت گرفت

    2018/11/03
احمد عامری پرستاری جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری انجمن پرستاری ایران پایگاه اطلاع رسانی پرستاری وبلاگ نویسی وبلاگ نویسی پرستاری پرستاران وبلاگ پرستاری روابط عمومی مهدی محرری پرستار جشنواره وبلاگ نویسی سازمان نظام پرستاری کنفرانس آنلاین انجمن پرستاری کارگاه های وبلاگ نویسی وبلاگ های پرستاری انجمن پرستاري ايران جشنواره وبلاگ نويسي پرستاري دفتر امور پرستاری وزارت بهداشت وبلاگ نويسان پرستاری مدير اجرايی جشنواره وبلاگ‌های پرستاری پرستاری نیوز برنامه روابط عمومی

RSS آخرین مطالب

  • خطایی رخ داد، که نشان دهندهٔ این است که خوراک کار نمی‌کند. دوباره تلاش نمایید.

design

© Copyright 2013, All Rights Reserved. | Powered by Ameriweb | Designed by KHMEDIA